تلفن 02154176 - فکس 02166960131

لباس بلوچی

امروز قدرتمندتر از همیشه، امکان تجربه‌ای متفاوت به سبکی جدید را برای شما به وجود آوریم.

لباس بلوچی - 1399/08/27

در شرق و جنوب شرقی كشور استان وسیع سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. استانی كه در آن پوشش های مختلفی با فرهنگ های مختلفی دیده می شود. در این مقاله به صورت...

در شرق و جنوب شرقی كشور استان وسیع سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. استانی كه در آن پوشش های مختلفی با فرهنگ های مختلفی دیده می شود. در این مقاله به صورت مختصر به پوشش مردمان زحمت كش "بلوچ" در بلوچستان ایران می پردازیم. از تفاوت های پوشش این منطقه می توان به گران بودن لباس های زنانه این دیار اشاره كرد. لباس بلوچی مردانه در این استان پیراهنی گشاد به نام"جامگ" بر تن می كنند. شلواری به نام "پاجامگ" نیز پایین پوش مردانه به حساب می آید. سر خود را با پارچه ای عمامه شكل به نام "پاك" یا "مسر" می پوشانند. به دور گردن خود پارچه ای به نام "لنگ" پیچیده و كمربندی به نام"سرین بند" به دور شلوار خود می پیچند.
لباس بلوچی
لباس بلوچی
البته تفاوت در پوشش این استان بسیار متفاوت بوده و در این مقاله به گوشه ای از آنها اشاره می كنیم. تفاوت در لباس های زنانه در این منطقه نسبت دیگر نقاط كشور كاملا به چشم می آید. رنگ های متفاوت و شاد استفاد شده در آن ها نشان از ذوق و روحیه وهنرمندی آن ها می باشد زنان این منطقه "جامگ" و "پاجامگ" بسیار ظریفی برای پوشش خود استفاده می كنند. بر روی سر خود پارچه ای به نام "سریگ" و یا "تكو" می بندند. و انواع زیور آلاتی مانند كیگ و پولك را به لباس های خود آویزان كرده كه زیبایی چشم نوازی را به لباس های آن ها می دهد.

پوشاک آقایان
پوشاک مردانه
کت و شلوار کلاسیک
کت و شلوار دامادی
لباس شیک مردانه
پوشاک مردانه برند